معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با راه‌اندازی مهدهای کودک‌ مخالف است؛ البته اعلام آمادگی کرده که بسته جامع حمایتی با معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده در زمینه زنان شاغل تدوین کند و ما بلافاصله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکاتبه کردیم.

 به گزارش مشرق، شهیندخت مولاوردی در نشست خبری دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار که امروز در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و هدف دولت در تدوین این برنامه تحقق توسعه متوازن است چراکه در سال‌های قبل شاهد این توازن نبودیم و نقش زنان در توسعه متوازن باید تعریف شود.

وی تاکید کرد: لازم است شرایطی را با مشارکت نهادهای علمی دانشگاهی، مدنی فراهم کنیم تا بتوانیم به جایگاه درست و مبتنی بر واقعیت برای زنان در برنامه ششم توسعه دست یابیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر ایران در شرایط خاصی در حوزه حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به سر می‌برد، اظهار کرد: سال 94 در شرایطی آغاز شد که اوایل آن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در یک چارچوب مفهومی با کشورهای قدرتمند به تفاهم رسید و اخیرا شاهد یک توافق هسته‌ای بودیم که یک بازی برد - برد محسوب می‌شود. امیدواریم در ادامه تلاش‌های صورت گرفته بتوانیم از این شرایط جدید به نفع توسعه و اقتصاد کشور بهره ببریم.

مولاوردی تاکید کرد: این گشایش به معنای واردات بیشتر و تبدیل شدن به یک کشور مصرف کننده نیست و باید تلاش کنیم که یک کشور تک محصولی نباشیم. زنان در صادرات غیرنفتی مانند صنایع دستی می‌توانند بسیار کمک کنند و برگزاری همایش‌هایی مانند نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار در تحقق این هدف موثر است.

رییس شورای راهبری دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با بیان اینکه این همایش یک رویداد بزرگ است، اظهارکرد: این رویداد شامل 4 بخش همایش، نمایشگاه، اهدای جایزه بانوی کارآفرین سال و انتشار کتاب معرفی بانوان کارآفرین می‌شود. جایزه بانوی کارآفرین سال از سوی یکی از مقامات ارشد نظام به بانوی برگزیده اهدا می‌شود. از سوی دیگر با توجه به نزدیکی زمان برگزاری همایش با هفته دولت مصمم هستیم که برنامه‌های همایش را با برنامه‌های این هفته نزدیک کنیم.

مولاوردی با اشاره به برگزارکنندگان دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش کارآفرینی زنان در توسعه پایدار اظهارکرد: رییس شورای سیاست‌گذاری خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ریاست ستاد برگزاری سهیلا جلودارزاده مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت در امور بانوان و ستاد برگزاری شامل دو کمیته اجرایی و علمی می‌شود. رییس شورای اطلاع‌رسانی آن نیز گوردزی است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اهداف نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار گفت: معرفی و توانمندی زنان نقش آفرین در توسعه پایدار و زنان کارآفرین در حوزه‌های مختلف، معرفی محصولات و دست‌آفریده‌های زنان کارآفرین و الگوسازی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بخشی از اهداف این نمایشگاه است.

رییس شورای راهبری دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار توسعه اخلاق کارآفرینی، تبیین نقش زنان در توسعه کسب و کار و نقش زنان کارآفرین در توسعه اقتصادی، اجتماعی، ایجاد فرصت گفت‌وگوهای رودررو بین علاقه‌مندان و زمینه‌سازی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد دانش‌بنیان با مشارکت زنان را بخشی از اهداف دومین همایش نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار ذکر کرد و گفت: این همایش در سه محور زن و توسعه، کارآفرینی زنان و زنان در خانواده و جامعه برگزار می‌شود.

مولاوردی در زمینه کشورهای شرکت‌کننده در این همایش گفت: حدود 8 کشور شامل کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، اندونزی، چین و مالزی برای شرکت در این همایش و نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. علاوه بر آن قرار است مسئول دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی نیز حضور یابد. همچنین سفرای مقیم 29 کشور نیز دعوت شده‌اند و تقریبا همه آنان از این دعوت استقبال کرده‌اند. کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکیه و مجارستان هم اعلام کردند که زمینه حضور کارآفرینان فعال کشور خود را در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار فراهم می‌کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره نبود مدل توسعه پایدار در کشور اظهار کرد: براساس ماده 1 برنامه پنجم توسعه باید الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در سال اجرای اول برنامه تدوین می‌شد و مبنای برنامه ششم توسعه قرار می‌گرفت. پیش‌نویس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت آماده و در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده است. علاوه بر آن سند چشم انداز 20 ساله نظام و سیاست‌های کلی نیز وجود دارد؛ اما سند جامع خاصی که به ابعاد توسعه‌ای بپردازد هنوز به تصویب نرسیده است.

وی درباره مرخصی زایمان نیز اظهار کرد: باید تلاش کنیم ضمن ارائه تسهیلات به زنان شاغل امنیت شغلی آنان نیز حفظ شود. پس از تمام تلاش‌های صورت گرفته مقرر شد دستگاه‌ها طبق مقررات مهدهای کودک‌ در داخل دستگاه‌های خود راه‌اندازی کنند؛ اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با راه‌اندازی مهدهای کودک‌ مخالف است؛ البته اعلام آمادگی کرده که بسته جامع حمایتی با معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده در زمینه زنان شاغل تدوین کند و ما بلافاصله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکاتبه کردیم.

رییس شورای راهبری دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار در پاسخ به پرسشی در زمینه میزان تاثیر دومین نمایشگاه وهمایش نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار در افزایش حضور زنان در بازار کار گفت: در حال حاضر اشتغال رسمی و دولتی مطرح نیست اما اصرار داریم که اینگونه اشتغال به عنوان شاخصی در حوزه اشتغال زنان مطرح است. هرگونه تلاش ما در این زمینه به در بسته می‌خورد؛ لذا به سمت اشتغالزایی برای توسعه کارآفرینی و کسب و کار حرکت کرده‌ایم و تمام صاحبنظران و کارشناسان می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس